המוני בית ישראל קונים מדי שבוע את אחד מעיתוני סוף השבוע. מלבד כתבות ומאמרים הם מקבלים יחד עם העיתון לא מעט חומר פרסומי - בנוסף לעשרות עמודי המודעות שמפוזרים לאורך המוספים, לכל עיתון מצורפים לפחות שניים-שלושה מוספים פרסומיים מטעם רשת כזו או אחרת, שמפרטים על פני מספר לא מועט של עמודים צבעוניים ואיכותיים את כל קטלוג המכירות של החברה.
פעמים רבות ההצעות האטרקטיביות במוספים אלה מתחרות אלו באלו, כשרשת למכשירי כתיבה מוכרת את אותם המחשבים הניידים שמוכרת רשתות מוצרי האלקטרוניקה וכלי הבית.
גם כשאנחנו גולשים באינטרנט המצב אינו שונה - מכל אתר נשקפות אלינו עשרות פרסומות שמרצדות שוב ושוב ומבטיחות לנו הנחות ענק, מבצעים וקופונים.
בטלוויזיה אנו חשופים לפרסומות תוך כדי הצפייה ובתכניו ובערוץ 21 (ערוץ הקניות), הפרסומות הן התכנית עצמה. אם פעם יכולנו רק ללכת למרכז המסחרי השכונתי, או לכל היותר לנסוע למרכז העיר, היום אנחנו יכולים לעשות קניות בלחיצת כפתור, מבלי לצאת מהבית. לכאורה, התגשמות של כמעט כל חזון עתידני מסרטי המדע הבדיוני של לפני עשרים או שלושים שנה, אבל האם באמת כל החידושים הללו הם לטובתנו?
הצרכן הממוצע מתקשה היום הרבה יותר מבעבר לבצע סקר שוק אמיתי. עיסקה אטרקטיבית שצצה לפתע על מסך המחשב או בפרסומת בטלוויזיה אולי לא תהיה שם למחרת, והמחיר שיקבל אותו צרכן אחרי התלבטות של יום יומיים עם עצמו האם לבצע את הרכישה, יכול להיות שונה לגמרי.
מנגד, לא תמיד אנחנו יכולים להאמין שהעיסקה האטרקטיבית המוצעת לנו היא באמת כל כך אטרקטיבית, כי ניסיון העבר מלמד שפעמים רבות נוכל למצוא תנאים טובים יותר באתר מתחרה אחר או בחנות אחרת (מקוונת או לא), גם ללא הפרסומות המפוצצות.
המסקנה המתבקשת היא, להימנע מרכישות אימפולסיביות. זה נכון בדוכן המסטיקים ליד הקופה בסופרמרקט, וזה נכון מול הפרסומת המהבהבת בזמן שאתם קוראים את אתר החדשות החביב עליכם שמבטיחה לכם חבילת נופש בתנאי חסרי תקדים.
אם תכננתם ממילא לצאת לנופש, כנראה שכבר בדקתם אפשרויות ומחירים, ואתם יכולים לומר ברמת ביטחון גבוהה למדי האם אכן יש ממש מאחורי הפרסומת. אם לא תכננתם לצאת לנופש, אל תתנו דווקא לפרסומת הזו לפתות אתכם - אולי מחיר חבילת הנופש הוא אכן משתלם, אבל אם לא התכוונתם מלכתחילה להוציא סכום כסף כלשהו על חופשה, הרי שגם החבילה המוזלת תגרום לכם להוצאה גדולה מכפי שהתכוונתם.
כלי חשוב שיכול לסייע לכם בקבלת החלטות צרכניות מושכלות יותר דווקא עושה שימוש בדיוק באותם ערוצים, והכוונה היא כמובן לאתרי השוואת המחירים, שצצים כפטריות אחרי הגשם מאז המחאה החברתית בשנה שעברה. האתרים האלה אומנם מתמחים בעיקר בהשוואת מחירים של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, אבל כיום אפשר למצוא אפילו מחירים שמשווים את מחירי הקוטג' והביצים בין רשתות הסופרמרקטים השונות, וגם אם לא תמיד המחירים שמוצגים בהם הם העדכניים ביותר, הם יכולים לתת לכם תמונה ברורה יותר איפה כדאי לכם לעשות את הקנייה הבאה.
אתרים אחרים משווים בין מחירי הדלק בתחנות השונות, במטרה לחסוך לכם עוד כמה שקלים על כל מיכל שאתם ממלאים, והכי חשוב - רוב האתרים זמינים גם כאפלקיציות לטלפונים סלולריים, כך שגם אם אתם מחוץ לבית, תוכלו לבדוק האם המחיר שאתם עומדים לשלם הוא המשתלם ביותר. מי אמר שאי אפשר לרתום את חברת השפע גם לטובתנו?
|